Monday 30 October 2017

Beberapa peringatan penting menggunakan essential oils

Beberapa peringatan penting menggunakan essential oils

Essential oils adalah sangat berkuasa. Sama ada anda menggunakan essential oils untuk gangguan spektrum autisme atau persamaan yang lebih biasa, ia penting anda berhati-hati secepat mungkin. Juga, anda perlu guna sedikit sebanyak yang diperlukan. Sentiasa ingat bahawa lebih tidak selalunya yang terbaik. Apabila beberapa turun minyak penting akan dilakukan, anda tidak perlu menggunakan lebih, mahupun consume secara dalaman. Jika tidak, ia boleh meletakkan kesihatan anda dalam bahaya.

Juga, tahu bahawa essential oils mesti digunakan dengan teliti dan dengan cara yang betul. Jika ini adalah kali pertama anda menggunakan essential oils untuk anak anda dengan asd, ia akan menjadi bijak untuk menyemak dengan profesional yang berkelayakan untuk menentukan sama ada anda mahu menggunakan ia topically atau aromatically.

Apabila menggunakan essential oils topically, pertimbangkan diluting mereka dengan minyak pembawa selamat. Pembawa minyak adalah ialah minyak kelapa fractionated atau minyak grapeseed. Ia membantu mencegah kulit daripada semakin terbakar apabila ia datang ke hubungan dengan jenis minyak penting. Untuk orang dewasa, satu setitis minyak penting dengan setiap tiga titisan pembawa minyak adalah nisbah yang disyorkan. Untuk kanak-kanak, ia perlu tiga kali lebih, bergantung kepada saiz dan berat anak. Kalau tak ada carrier oil, high quality olive oil boleh jadi alternatif yang baik.

Essential oils yang dikenali untuk menjadi "panas" dan oleh itu memerlukan bersiri adalah: birch, kote, kayu manis, cengkih, kayu putih, halia, serai, oregano, peppermint, thyme, dan wintergreen. Sebelum menggunakan mana-mana minyak yang essential ini, ia disyorkan supaya anda menguji mereka terlebih dahulu dengan menggunakan mereka di pergelangan tangan atau di bahagian bawah tapak kaki. Juga, pastikan bahawa anda menjaga mereka dari mata anda.

Ia juga eloklah kau berunding dengan seorang aromatherapist yang layak atau seorang doktor sebelum memohon sebarang jenis minyak penting pada kulit, terutama pada anak-anak. Selain daripada memohon minyak essential pada kulit anda, anda juga boleh inhale dengan menggunakan diffuser. Kajian tertentu telah menunjukkan bahawa aromatik menggunakan lebih berkesan dan lebih selamat daripada meminum minyak.

Apabila mereka tidak digunakan, essential oils sepatutnya disimpan dalam botol dengan penutup yang ketat. Kalau tidak, mereka boleh pergi teruk. Juga, anda harus menjauhkan mereka dari suhu yang ekstrem jadi mereka akan bertahan lebih lama.


Ummi Nurul

Facebook: Nurul Khairun Naim
Instagram: nurulkhairunnaim/ theoillady

WhatsApp: +60194092941

No comments:

Post a Comment