Tuesday 9 August 2016

Sourdough Bread

Bismillahirrahmanirrahim..

Kredit: Nurul Khairun Naim

Hari ini aku ingin bercerita tentang Sourdough Bread. Sejak dua menjak ini aku cuba untuk mengubah corak pemakanan kepada yang lebih sihat dan bebas pengawet. Bukan apa, kesihatan dan pemakanan perlu seiring untuk kesejahteraan bersama. Betul tak?

Apakah Sourdough?
Sourdough adalah adunan utk roti, biskut ataupun kek yang menggunakan natural yis. Ia terhasil daripada pemeraman yogurt, tepung roti dan susu. Dalam pembuatan roti, ia berperanan sebagai agen penaik roti. Tekstur roti yang terhasil akan lebih keras berbanding roti yang biasa terdapat dipasaran. Namun rasanya lebih sedap berbanding roti biasa walaupun tidak menggunakan mauripan seperti penghasilan roti-roti komersial di pasaran. Apa-apa pun ia bergantung kepada Sourdough starter. 

Bagaimana hendak menghasilkan Sourdough Starter?
Campuran tepung roti, yogurt dan susu di peram selama 5 hari untuk menghasilkan starter. Kemudian ia boleh terus digunakan dalam penghasilan sebarang roti, biskut ataupun kek. Lagi lama starter ini disimpan, lagi sedap roti yang akan dihasilkan. Ada yang menyimpan sehingga 100 tahun terutamanya kedai-kedai bakeri di Eropah yang memang terkenal dengan roti-roti sourdough.



Ummi Nurul
Facebook: Nurul Khairun Naim
Instagram: nurulkhairunnaim
WhatsApp: +60194092941



No comments:

Post a Comment