Thursday 21 January 2016

Permainan Kanak-kanak

Teks: Nurul Khairun Naim

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah..dalam 'entry' yang lalu saya ada berkongsi tentang pendidikan anak-anak dan bagaimanana untuk memulakannya. Pada kali ini saya ingin berkongsi tentang 5 permainan yang telah saya pilih untuk beraktiviti dengan Muhammad. Pada setiap permainan beberapa cadangan aktiviti diberikan. Saya telah melakukan aktiviti tersebut bersama anakanda tersayang. Anda boleh mengubahsuainya mengikut kesesuaian.


1. Stacking Block
- aktiviti menyusun blok
- mengenal warna
- mengenal besar dan kecil
- dll

Stacking Blocks
 2. Cube Blocks
- Aktiviti menyusu blok
- Aktiviti mengira jumlah blok
- Aktiviti mengenal warna
- dll
Cube Blocks

3. Buku Cerita Mini
Anakanda sukakan buku. Jadi saya gunakan buku ini untuk beberapa aktiviti seperti:
- mengira jumlah buku
- 'flip' muka surat buku
- menyusun buku
-dll

Mini Story Books
 4. Bola berloceng
- aktiviti mengejar bola
-mengenal pasti arah bunyi
- aktiviti mengenal warna
-dll
Ball with Bell

5. Bola besar dan Bola kecil
Saya membelikan anakanda pelbagai jenis bola pelbagai saiz untuk meransangnya bergerak. Ini petua daripada emak saya. Emak saya cakap biar anak rasa geram bila tengok bola pelbagai warna dan bentuk tu, jadi dia akan paksa diri untuk bangun dan capai bola tu. Dan ia memang membuahkan hasil. Pada usia 3 bulan anakanda sudah meniarap dan pada usia 5 bulan dia sudah menjulur kehadapan dengan laju sambil kadang kala mengangkat badan mahu merangkak. Antara aktiviti yang dilakukan:
- menendang bola
- mengejar bola
- melanbung bola
-menangkap bola
- berguling atas bola
- duduk atas bola
-dll
Small and big ball


Sebenarnya, memang tidak banyak pun mainan yang kami beli untuk anakanda Muhammad. Memang ini sahaja yang ada dalam koleksinya. Sebab itu la timbul idea untuk gunakan buku cerita mini tu. Kalau bertanya tentang koleksi buku memang banyak. Tapi kalau kalau koleksi mainan ini sahajalah. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua.


SELAMAT MAJU JAYA



Ummi Nurul

Facebook: Nurul Khairun Naim
Instagram: nurulkhairunnaim
WhatsApp: +60194092941



No comments:

Post a Comment