Monday 5 October 2015

Kaedah ‘Whole Words’

Bismillahirrahmanirrahim


Semasa melanjutkan pelajaran di peringkat sarjana, saya ada membuat kajian tentang kaedah ‘whole words’ kepada kanak-kanak bermasalah pendengaran. Kanak-kanak ini sering melakukan kesalahan dalam ejaan. Mereka mengalami kekeliruan antara huruf-huruf yang hampir sama ejaan. Jadi saya menggunakan kaedah ‘whole words’ sebagai latih tubi mengeja kepada kanak-kanak ini. Latih tubi ini dilakukan menggunakan buku aktiviti dan bukannya ‘flash card’ sebagaimana kebiasaan kaedah ini dilaksanakan.

Saya telah mewujudkan dua buah modul yang merangkumi kata kerja Bahasa Inggeris. Aktiviti ini mengulang-ulang kata kerja tersebut beberapa kali dalam setiap modul. Dapatan daripada kajian ini menunjukan peningkatan dalam penguasaan ejaan dikalangan kanak-kanak bermasalah pendengaran. Kanak-kanak ini mempunyai daya pendengaran yang sangat lemah dan sesetengahnya dikategorikan sebagai pekak. Mereka hanya bergantung kepada daya penglihatan dan isyarat tangan semata untuk mengingat dan mengeja perkataan tersebut.



Ummi Nurul

Facebook: Nurul Khairun Naim
Instagram: nurulkhairunnaim/ theoillady
WhatsApp: +60194092941

2 comments: