Thursday 8 October 2015

Penggunaan ‘Walker’

Bismillahirrahmanirrahim


bismillahirrahmanirahim....

Ibu-ibu mesti tahu bila disebut walker. Apakah walker? Ia juga disebut sebagai kereta sorong. Kanak-kanak yang belum boleh berjalan biasanya akan diletakkan di dalam walker bagi memudahkan kanak-kanak tersebut bergerak. Namun begitu ada pendapat yang menyatakan kanak-kanak tidak elok diletak dalam walker. Ia akan mengganggu proses perkembangannya.

Namun pada pendapat saya, ia bergantung kepada bagaimana penggunaan kita dengan walker tu. Dalam situasi saya, Muhammad hanya diletakkan dalam walker seketika sahaja terutamanya ketika saya tinggal berdua sahaja dengannya di rumah. Jika suami atau terdapat orang lain di rumah, saya hanya membiarkan sahaja dia di bawah. Penggunaan walker ini agak membantu saya dalam menyelesaikan urusan-urusan seharian. 

Muhammad seorang anak yang ceria dan peramah. Dia gemar menegur orang-orang yang dilihat sekitarnya. Saya beranggapan disebabkan faktor inilah dia tidak mahu ditinggalkan bersendirian. Muhammad akan menangis jika saya meletakkannya di bawah dan kemudian berjalan ke arah lain tanpa membawanya bersama. Hatta jika solat sekalipun tidak boleh ditinggalkan lama. Mesti kena segera menegur dan memanggilnya. Apabila menggunakan walker, dapatlah saya bergerak kesana-sini seketika apabila Muhammad leka dengan mainannya. Dapatlah mandi dan mengemas rumah serba sedikit. Kemudian kembalilah bermain dengannya di bawah. Situasi ini mungkin berbeza jika dia mempunyai adik beradik lain yang boleh di ajak bermain dengannya. Namun diingatkan, pastikan persekitaran tempat tersebut selamat dan elakkan wayar atau kain yang berjuntaian. Kanak-kanak amat gemar untuk capai barang-barang sebegini. Faktor keselamatan perlu diutamakan terlebih dahulu.

Kesimpulannya, setiap mainan atau peralatan yang kita gunakan dengan anak-anak perlulah mempunyai tujuan tertentu. Janganlah gunakan peralatan itu sebagai alat untuk menyenangkan diri daripada melayan kerenah anak-anak. Hargailah setiap detik bersamanya. 


Ummi Nurul

Facebook: Nurul Khairun Naim
Instagram: nurulkhairunnaim/ theoillady
WhatsApp: +60194092941

No comments:

Post a Comment