teks: Nurul Khairun Naim
Pada masa kini terdapat banyak kaedah untuk mengajar anak membaca. Kaedah yang sering diperkatakan adalah fonik dan ‘whole word’. Kedua-dua kaedah ini telah terbukti keberkesanannya di mana ramai kanak-kanak telah berjaya untuk menguasai kemahiran membaca seawal usia 2 tahun. Namun yang manakah pilihan kita? Yang manakah pilihan anda? Kaedah manakah yang bersesuaian dengan anak anda?
Pada masa kini terdapat banyak kaedah untuk mengajar anak membaca. Kaedah yang sering diperkatakan adalah fonik dan ‘whole word’. Kedua-dua kaedah ini telah terbukti keberkesanannya di mana ramai kanak-kanak telah berjaya untuk menguasai kemahiran membaca seawal usia 2 tahun. Namun yang manakah pilihan kita? Yang manakah pilihan anda? Kaedah manakah yang bersesuaian dengan anak anda?
Di Malaysia kebanyakan buku dan kelas membaca yang diwujudkan menggunakan kaedah fonik dalam pengajaran. Tidak dinafikan kaedah fonik memang menarik dengan mempelkenalkan bunyi huruf semasa aktiviti membaca. Kaedah ‘whole word’ juga menarik kerana ia mempelkenalkan terus satu-satu perkataan melalui penggunaan ‘flash card’. Melalui penggunaan ‘flash card’ yang betul, ia dapat meningkatkan diskriminasi murid terhadap huruf serta fokus kanak-kanak dalam suatu sesi membaca.
Ummi Nurul
Facebook: Nurul Khairun Naim
Instagram: nurulkhairunnaim/ theoillady
WhatsApp: +60194092941
Ummi Nurul
Facebook: Nurul Khairun Naim
Instagram: nurulkhairunnaim/ theoillady
WhatsApp: +60194092941
No comments:
Post a Comment