Saturday 15 August 2015

Little Muhammad 3Month Old

Bismillahirahmanirrahim..
Alhamdulillah dengan nikmat dan rahmat yang diberikan oleh Allah, aku dapat mengandung dan melahirkan seorang cahaya mata lelaki pada 16 Mei 2015 yang lalu. Tiga kegembiraan yang aku dapat dalam sehari iaitu kelahiran cahaya mataku, sambutan hari guru serta Hari Israk Mikraj. Kelahiran bayiku adalah secara normal walaupun pada awalnya pelbagai andaian dibuat kerana bayiku sudah lewat lebih daripada satu minggu daripada tarikh dijangka bersalin.
Bayi syurga seberat 3.2kg ini diberi nama Muhammad Dhiya Umair bin Juhaidi. Bermula la tanggungjawabku sebagai seorang ibu pada detik tersebut. Muhammad seorang anak yang baik dan begitu mudah untuk dijaga. Sehingga hari ini Muhammad masih lagi menyusu badan denganku walaupun terpaksa disulam dengan susu tepung. Agak terkilan juga apabila diusia sekecil ini aku terpaksa memberikannya susu tepung berikutan tidak dapat menampung kehendaknya. Namun aku sentiasa positif dan cuba mencari penyelesaian terbaik untuknya. Insyaallah ada rezeki anakku nanti. Nikmat Tuhan yang manakah mahu kamu dustakan?
Apabila membuat refleksi diri, aku merasakan faktor pengambilan minuman berais yang tidak dikawal telah menyebabkan air susuku kurang. Tambahan pula aku tidak mengepam langsung ketika diawal kelahiran Muhammad. ini mungkin menyebabkan kurangnya rangsangan menghisap dan susu badan tidak dapat dihasilkan dengan banyak. Banyak yang aku belajar daripada bacaan dan bertanya orang. Aku sentiasa positif bahawa satu hari nanti pasti akan berjaya menyusukan Muhammad sepenuhnya. Sekarang pun dia hanya minum susu botol 2-3 kali sahaja dalam sehari itu pun di rumah pengasuh. Selain itu sepenuhnya menyusu badan denganku. Aku sentiasa berdoa agar air susuku semakin banyak dan dapat membuat stok susu Muhammad ketika dia di rumah pengasuh. Ada sesiapa nak promote milkbooster??


Ummi Nurul

Facebook: Nurul Khairun Naim
Instagram: nurulkhairunnaim/ theoillady
WhatsApp: +60194092941

No comments:

Post a Comment