Saturday 13 August 2016

Sup Labu - pumpkin soup

Kredit: Nurul Khairun bt Naim

Bismillahirrahmanirrahim..

Harini aku kongsikan resepi yang aku buat utk little Muhammad. Kebelakangan ini dia sudah mula mahu makan sendiri. Jadi aku bercadang buatkan sup yang agak pekat dan cicah dengan biskut wholemeal keras. Mudah sahaja cara membuatnya.

Bahan-bahannya:

1. Buah labu 1/4
2. Bawang Merah
3. Bawang Putih
4. Chia Seed
5. Biskut keras / roti gardenia yang dibakar semula

Cara-caranya:

1. Rebus buah labu bersama bawang merah dan bawang putih yang dihiris.
2. Apabila telah lembut, kisarkan dalam blander.
3. Masukkan sedikit gula dan garam secukup rasa. Saya gunakan gula tebu organik dan garam bukit.
4. Taburkan sedikit Chia Seed.
5. Sedia untuk dihidangkan

Little Muhammad pada mulanya agak janggal disuap dengan biskut yang dicicah. Namun akhirnya duduk semakin rapat denganku dan mengambil biskut dan kemudian menyicahnya dengan sup labu. Sedap agaknya rasa manis-manis labu. Semasa awal mempelkenalkan makanan kepadanya aku ada membuat puree labu. Memang disukainya. Sengaja pada kali ini aku mencampurkannya dengan bawang dan di makan dengan cara berbeza. Selamat mencuba.


Ummi Nurul
facebook: Nurul Khairun Naim
instagram: nurulkhairunnaim/ theoillady
WhatsApp: +60194092941

No comments:

Post a Comment