Monday 8 August 2016

Destinasi percutian - Perth Australia

Teks: Nurul Khairun Naim

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum...

Pada kali ini aku akan kongsikan sedikit pembacaan yang telah aku buat tentang percutian keluarga ke Perth Australis. Pada asalnya keluargaku merancang untuk bercuti ke Perth pada September 2016. Namun atas sebab-sebab tertentu percutian tersebut terpaksa dibatalkan. Apa-apa pun sempatlah juga aku membuat beberapa servey tentang perancangan di sana.

Bagi anda yang pertama kali akan bercuti keluar negara, perkara-perkara berikut perlu diberi keutamaan ketika merancang perjalanan.

1. Tiket penerbangan
Tiket ini boleh dibeli lebih awal untuk mendapatkan harga murah. Pada ketika aku membuat servey ini lebih kurang bulan Jun lalu, harga tiket pergi balik bagi seorang dewasa sekitar RM700 - RM800 bagi penerbangan Air Asia.

2. Penginapan
Ada beberapa individu warga negara Malaysia yang menetap di Perth dan menyediakan perkhidmat penginapan dan kereta sewa di Perth. Antaranya Mahira Holiday dan Jutawan Tours Pty Ltd. Disamping itu anda juga boleh membuat tempahan menggunakan Airbnb.

3. Kereta Sewa
Jika anda bercadang untuk menjelajah lebih jauh daripada bandar, disarankan untuk menyewa kereta. Jika anda ingin berjalan di sekitar bandar, memadai dengan menaiki bas awam sahaja.

4. Petrol
Jika anda menyewa kereta, perlu di letakkan budjet utuk petrol juga ya.

5. Visa
Bagi memasuki Australia, anda memerlukan visa elektronik. Visa ini boleh dipohon sendiri selewatnya 2 minggu sebelum anda berlepas ke sana. Harga visa bagi setiap individu hanya RM20 sahaja.

6. Tempat-tempat yang ingin dilawati.
Ini antara tempat-tempat yang aku senaraikan yang ingin aku lawati serta sesuai aktiviti bersama anak-anak
a. Caversham Wildlife Park
b. Pinnacle
c. Lancelin
d. Raeburn Orchard
e. Fremantle
f. King's Park & Botanic Garden
g. Elizabeth Quay
h. Rockingham
i. Wave Rock
j. Trigg Beach

Ini antara perkara-perkara yang sempat aku servey sebelum suamiku memberitahu bahawa lawatan ini terpaksa di batalkan. Aku belum sempat untuk merancang itenary. Jika aku berkesempatan ke Perth pada masa hadapan akan aku kongsikan itenary dan pengalaman sepanjang di sana ya. Moga perkongsian ini bermanfaat buat semua. Selain itu, anda boleh sertai kumpulan tips cuti-cuti Perth di Facebook untuk mendapatkan maklumat lanjut.



Ummi Nurul


Facebook: Nurul Khairun Naim
Instagram: nurulkhairunnaim/ theoillady
WhatsApp: +60194092941

4 comments:

  1. Assalamualaikum Keon,

    Menarik. Kongsilah lagi pengalaman bercuti sebelum ni :)
    Dan lagi satu.. 'anak-anak'? Waaaah :)) Tahniah!

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Ada. Mahira holiday and Travel kalau xsalah.

      Delete